top of page

משמעות הממצאים בבדיקות ההדמיה

במקרים רבים שנסבול מכאבים באזור מסוים בגוף נשלח לבצע בדיקת הדמיה כלשהי. בין אם מדובר בצילום רנטגן, אולטרסאונד או CT צריך מאד להיזהר מהיחס והמשמעות שאנו נותנים לממצאים שיתקבלו באותה בדיקה. במידה ואתם לא מכירים את הבדיקות האלו אתם מוזמנים לקרוא עליהן בקישור הבא.

אנו צריכים להבין שבמקרים רבים אין קשר בין ממצא "לא תקין" בבדיקת הדמיה לבין הכאבים מהם סובל אותו נבדק. כלומר אם אני סובל מכאבי ברכיים ובצילום רנטגן יראו שיש לי שינויים ניווניים בברכיים, אין זה אומר בהכרח שכאבי הברכיים שלי נובעים מאותם שינויים ניווניים. כאשר אנו מדברים על ממצאים "לא תקינים" בבדיקות ההדמיה, אנו צריכים להבין שכל מיני ממצאים שכאלה קיימים באחוזים גבוהים אצל כלל האוכלוסיה, גם אצל אנשים שאינם סובלים מכאבים.

קרע גיד בבדיקת אולטרסאטנד

לדוגמא כאשר מדובר על קרע בגיד בכתף (ממצא מאד נפוץ בבדיקת אולטרסאונד). כבר לקראת גיל 50 אצל בערך כ-50% מהאוכלוסייה קיים קרע בגיד בכתף, כאשר שכיחות הופעת הקרע בבדיקה עולה עם הגיל. חשוב להבין שהמצאות הקרע היא גם אצל האנשים שאינם סובלים כלל מכאבים בכתף בדיוק באותה כמות כמו אצל אלה שסובלים מכאבים בכתף.

המשמעות היא שקרע בגיד בכתף אינו בהכרח הגורם לכאבי הכתף. על כן גם אם יש לכם כאבים בכתף והתגלה קרע בבדיקה, סיכוי גבוה שהכאבים אינם נובעים מהקרע. חשוב להבהיר כי לא ניתן באמת לראות את כל הגורמים לכאבים בבדיקת הדמיה (באולטרסאונד או כל בדיקה אחרת), כמו לדוגמא כאבים ממקור שרירי שלרוב לא יהיה להם שום סימן בבדיקות ההדמיה.

לא מדובר רק על קרעים בגידי הכתף שמאובחנים באולטרסאונד, אלא גם על בלטי דיסק בגב הנצפים בבדיקת CT, שינויים ניווניים בברכיים ובעמוד השדרה הנצפים בצילום רנטגן והרשימה עוד ארוכה. למעשה ממצאים שכאלה בבדיקות ככל הנראה לא ישנו את את הטיפול שתקבלו, לפחות בכל הקשור לטיפולי הפיזיותרפיה. על כן עולה השאלה האם יש בכלל טעם לבצע בדיקות הדמיה? ואם כן מתי?

ישנם מצבים בהם מאד חשוב לבצע בדיקת הדמיה. לדוגמא, במצב של כאבי גב תחתון שקיים חשד כלשהו לגידול סרטני או זיהום חשוב לבצע בדיקה ולשלול זאת. חשוב לציין כי מדובר במקרים נדירים. במקרים רבים לאחר חבלה טראומתית חשוב לבצע צילום רנטגן לשלילה של שברים. ישנם עוד מצבים בהם חשוב לבצע בדיקות הדמיה אך לא אוכל לסקור את כולם. אבל נשאלת השאלה, למה בעצם לא לבצע בדיקת הדמיה ולהיות רגועים שיודעים מה יש לי?

התשובה היא שבמקרים רבים עולים החסרונות על היתרונות. ראשית חלק גדול מבדיקות ההדמיה (כמו צילום נטגן, מיפוי עצמות ו-CT) חושפים אותנו לקרינה שאינה בריאה לגוף שלנו ועדיף להימנע ממנה ככל האפשר. החיסרון הזה אינו תופס לגבי בדיקת אולטרסאונד או MRI אשר אינן חושפות אותנו לקרינה. בנוסף קיימים היום מחקרים שמראים כי מטופלים שמגיעים לבדיקות הדמיה עקב כאבי גב תחתון, זמן הטיפול בבעיה שלהם הופך ארוך יותר ותוצאות הטיפול לעתים יורדות. הסיבות לכך יכולות להיות רבות, כמו היגררות לתורי המתנה ארוכים לבדיקות כשבנתיים לא מקבלים טיפול, או מקרים בהם עצם הגילוי של ממצא חסר חשיבות בבדיקת ההדמיה גורם לאותו אדם להימנע מפעילות שטובה עבורו כי הוא חושש שלא לצורך. אין זה אומר שזהו תמיד המצב אבל אם אין חשד לפגיעה חמורה שמחייבת בדיקת הדמיה, אין צורך לרוץ ולבצע אותה. אבל איך נדע שבאמת אין צורך?

במקרה הזה זהו תפקידו של הרופא שלכם לשלוח אתכם לבדיקות הדמיה רק כאשר יש באמת צורך בכך. לצערי רופאים רבים נוטים עדיין לשלוח מטופלים לבדיקות הדמיה מיותרות כברירת מחדל, על אף החסרונות שיש לכך. מה שיש לכם לעשות זה לגלות התעניינות ומעורבות. שאלו את הרופא שלכם האם באמת יש הכרח בבדיקה הזו? האם תוצאת הבדיקה תשפיע על הטיפול שאקבל? ותראו לאן תשובתו מובילה. במידה ועשיתם את הבדיקה ובפענוח התגלו כל מיני ממצאים "לא תקינים", אל תיבהלו ותתייעצו גם עם הפיזיותרפיסט שלכם לגבי אותם הממצאים וחשיבותם.

דבר נוסף שאפשר לעשות הוא ללכת לבדיקה ראשית אצל הפיזיותרפיסט. כאשר יש לכם כאבים שאינם נובעים מחבלה טראומתית או שאינם בחומרה מאד גבוהה, הכתובת עבורכם היא הפיזיותרפיסט. כך תקבלו את הטיפול כבר מההתחלה ובמידה ויש צורך בבדיקת הדמיה או התייעצות עם אורתופד הוא יפנה אתכם.

לכל שאלה או התייעצות בנושא אתם מוזמנים ליצור קשר.

דדי שיין לומברוסו

פיזיותרפיסט BPT

טיפול אורתופדי ופציעות ספורט


bottom of page