top of page

כאבים בקדמת הברך בזמן מאמץ, מה? למה? ואיך מתמודדים עם זה?


אם אתם סובלים מכאבים בקדמת הברך בזמן מאמץ אז אולי יש לכם כאב ממקור פטלו-פמורלי. מדובר בכאב בקדמת הברך שמגיע מחיכוך יתר במפרק שבין הפיקה​​ (הפטלה) לעצם הירך (הפמור) ועל כן שמו. הסיבות להיווצרות חיכוך היתר יכולות להיות רבות ובינהן חוסר איזון שרירי סביב הברך, חולשה של שרירים בירך או בקרסול המביאה למנח לא טוב בברך בזמן הפעילות ו/או מבנה שלד ספציפי שתורם להיווצרות החיכוך.​​

אז איך מאבחנים ומטפלים בזה?

בבדיקה קלינית יחסית פשוטה ניתן לאבחן בסבירות טובה האם מקור הכאבים הוא פטלו-פמורלי ובמקביל לזהות גורמים אשר עלולים לתרום להיווצרות החיכוך. בטיפול ינתן מענה לגורמים הרלוונטיים באמצעות טכניקות טיפול מנואליות (שהפיזיותרפיסט מבצע עם הידיים), הדבקת טייפינג להורדת הכאב בזמן הפעילות ותרגול לחיזוק השרירים הרלוונטים. בסקירה נרחבת של הספרות המקצועית* שנעשתה ע"י חוקרים מלונדון ניתנו שלושת הדגשים החשובים ביותר לטיפול בבעיה עליהם אני מקפיד עם כל מטופל:

1- חיזוק שריר הארבע ראשים ושרירי הישבן (לפי צורך).

2- התאמת טייפינג לברך המאפשר תרגול ללא כאב.

3- התאמת תוכנית אימונים ועומסים המתאימה ספציפית למטופל.

בסרטון, מטופל בשם איתי אשר נמצא בשלב מתקדם של הטיפול עם שיפור משמעותי, מדגים לנו תרגילים שהוא מבצע כחלק מתוכנית הטיפולים שלו.

דדי שיין לומברוסו

פיזיותרפיסט BPT

טיפול אורטופדי ופציעות ספורט

* “The‘Best Practice Guide to Conservative Management of Patellofemoral Pain’: incorporating level 1 evidence with expert clinical reasoning.” Barton et al; London 2015.

bottom of page