top of page

האם ניתוח ארתרוסקופיה יעיל לכאבים בברך?

ב-10 במאי 17' פרסם פאנל מומחים מטעם BMJ קווים מנחים לגבי טיפול בבעיות ניווניות בברך בשאלה המרכזית - מה הטיפול המועדף, ניתוח ארתרוסקופיה לברך או טיפול בפיזיותרפיה ואימון גופני?

ספויילר – המסקנה הייתה חד משמעית נגד ניתוח ובעד פיזיותרפיה ואימון גופני!

המקרה היחיד בו הומלץ על ניתוח הוא במצבים בהם יש ברך נעולה באופן קבוע שאינה יכולה להתיישר עד הסוף.

בנוסף יש לציין שהמסקנה לא מדברת על מצבי פציעה טראומתיים של חבלה לברך. המסקנה גם לא מדברת על ניתוחים להחלפת מפרק ברך. בשני התחומים האלה צריך לעסוק בדיון נפרד.

ניתוח ארתרוסקופיה הוא ניתוח בו מבצעים רק חתכים קטנים באזור הברך, דרכם מכניסים כלי ניתוח מיניטורים בכדי לבצע את אותה הפעולה שרוצים לבצע בתוך הברך. בניתוחי ארתרוסקופיה ניתן לבצע מגוון פעולות כמו חיתוך וכריתה של חלקים מהמניסקוס בברך, שיוף של סחוס או עצמות, שטיפה של המשטחים המפרקיים של הברך ושאיבה של הנוזלים.

במקרים רבים בהם קיימים כאבים בברך יאותרו בבדיקות הדמיה לברך ממצאים כאלו או אחרים בהם ניתן לטפל בעזרת ניתוח ארתרוסקופיה. דוגמא נפוצה לממצא שכזה היא קרעים ניווניים במניסקוסים (מבנים סחוסיים בתוך הברך) אותם ניתן לתפור או לכרות מהם את החלק שנקרע. בשלב זה חשוב לציין כי גם אם נמצא ממצא כלשהו בבידקות ההדמיה אין זה אומר שהסיבה לכאבים של אותו אדם היא אותו ממצא בבדיקה (כמו הקרע במניסקוס).

פאנל המומחים התכנס לאחר פרסום מחקר ב-2016 בו נמצא כי ניתוח ארתרוסקופיה בברך לא היה יעיל יותר מאימון גופני בהשגחה לטיפול בקרע ניווני במניסקוס, כלומר מי שהתאמן השתפר באותה המידה. המחקר הזה התווסף לגוף מחקרי די גדול שנבנה בשנים האחרונות שמראה את אותה המגמה בבירור – אין עדיפות לטיפול הניתוחי על הטיפול הלא ניתוחי (הכוונה בעיקר לפיזיותרפיה ואימון גופני). אף על פי כן, כיום, עדיין מבוצעים המון ניתוחי ארתרוסקופיה לבעיות שונות בברך ללא הצדקה. על כן פרסם הפאנל את הקווים המנחים. הטיעונים נגד הניתוח כוללים מספר גורמים כמו עלות יקרה, זמן החלמה ארוך יותר, מגבלות תפקודיות בזמן ההחלמה (כמו נהיגה ושימוש בקביים) והפסד גדול יותר של ימי עבודה. כל זה בצירוף שהתוצאות אינן טובות יותר לבסוף. אני אוסיף כי במקרים רבים הסיבה בגינה רוצים לנתח היא לא בהכרח הגורם לכאבים, על כן אם יבוצע ניתוח האם יינתן מענה לאותם כאבים? ואם יהיה שיפור אחרי הניתוח האם יכולה להיות סיבה אחרת? תשובה אפשרית בפסקה הבאה.

לפעמים אנשים שמתייעצים איתי לגבי ניתוח במצבים שכאלה מעלים את הטענה שהטיפול בפיזיותרפיה לא עזר, לכן נשארה רק האופציה של ניתוח. במצב כזה אני תמיד שואל קודם כל עד כמה הם לקחו את הטיפול ברצינות והשקיעו בו. לפי הקווים המנחים שפורסמו ההחלמה מהניתוח לוקחת 2-6 שבועות בממוצע, ומניסיוני אנשים ממשיכים טיפול בפיזיותרפיה לאחר הניתוח עד כ-4 חודשים במקרים מסוימים. אז נשאלת השאלה האם השיפור המיוחל שאולי יושג מהניתוח עשוי להיות עקב הטיפול הפיזיותרפי האינטנסיבי והמשמעותי יותר? על כן אני ממליץ לבצע שוב פיזיותרפיה בצורה רצינית יותר. קחו את אותו הזמן שאתם מוכנים להקריב בהחלמה מהניתוח ולהשקיע בתרגול עצמי בזמן סדרת טיפולי הפיזיותרפיה בשיא הרצינות, היסודיות ובלי פשרות! מניסיוני ברוב המקרים – רואים תוצאות וזה משתלם!

אתם מוזמנים לקרוא מכתב תודה של מטופל שלי שהיה בדיוק בדילמה הזו, האם ללכת לניתוח לאחר ששני אורתופדים אמרו לו שאין מנוס מביצוע של ניתוח.

במקרה שאתם רוצים להתייעץ בנושא אישי – צרו קשר.

מקווה שסיפקתי לכם מידע שעזר לכם.

בהצלחה!


bottom of page