top of page

פרטורבציות ושיקום

מה זה פרטורבציה (Perturbation)? ואיך המילה המסובכת הזאת קשורה לשיקום הפציעה שלנו?

פרטורבציה היא הפרעה לתפקוד ממקור חיצונית או פנימי. לדוגמא אם התפקוד המדובר הוא ריצה, אז דריכה בבור קטן שהפריעה לרצף הריצה שלי ואולי הוציאה אותי קצת משיווי המשקל זה סוג של פרטורבציה ממקור חיצוני.

לא משנה מה הפעילות שאנחנו עוסקים בה, אנחנו נחשפים לרוב להמון סוגים של פרטורבציות שהגוף שלנו צריך להגיב אליהן בהתאם בכדי שנצליח לבצע את המשימה. במידה והגוף שלנו לא יצליח להגיב במהירות וביעילות הנדרשת אנחנו עלולים לא להצליח לבצע את המשימה או במקרה יותר גרוע להיפצע.

ואיך זה קשור לשיקום מפציעה? מטרת השיקום היא להחזיר אותנו לתפקוד/ספורט שאנו עושים ולהוריד את הסיכון לפציעה חוזרת. במהלך השיקום אנחנו נרצה לחזק את השרירים הרלוונטים בגוף שלנו ולשפר את המיומנות הנדרשת ממנו. אחד הדברים החשובים ביותר בשיקום הוא לא רק לחזק את הגוף אלא גם לתרגל אותו מול פרטורבציות שונות, בכדי שבזמן האמת הוא יצליח להגיב בצורה מיטבית, ולבצע את המשימה בהצלחה ללא פציעה חוזרת.

כאשר אנחנו נחשפים לפרטורבציה בזמן תרגול מתבצעים תהליכים רבים שתורמים לנו. ראשית המבנים המייצבים (רצועות ושרירים) נחשפים לעומס שונה בזמן הפרטורבציה ומסתגלים לעמוד בעומס הזה. בנוסף ישנם תהליכים של למידה מוטורית, כאשר מערכת העצבים שלנו משפרת את המיומנות שלה לחוש את ההפרעה (הפרטורבציה) ולתת תגובה מוטורית מתאימה. אם נחזור לדוגמאת הדריכה על אבן בזמן ריצה, חיישני מתח בקרסול צריכים לחוש שהקרסול מתחיל להתעקם ולהפעיל בתגובה שרירים שימנעו זאת. בנוסף מערכת שיווי המשקל תחוש שמרכז הכובד שלנו נע לצד ותגיב בתגובה כוללת של הגוף בכדי להטות את שיווי המשקל בחזרה למרכז. במידה והגוף שלנו לא יבצע את הפעולות האלה כמו שצריך, אני עלול לנקוע את הקרסול או פשוט ליפול לקרקע. על כן, חשוב מאד שהפרטורבציות שנחשף אליהן בזמן התרגול יהיו רלוונטיות לסוג התפקוד/הספורט שאנו רוצים לבצע. בצורה כזו הגוף שלנו יהיה מוכן בצורה המיטבית לפרטורבציות שהוא יתקל בהם בזמן אמת.

בסרטון אתם יכולים לראות דוגמא לרצף תרגול של פרטורבציות שביצעתי עם מטופלת בשיקום לאחר פגיעת רצועה פנימית בברך (MCL) שקרתה בזמן גלישה על סאפ. המטרה הייתה לחזור בהקדם להתחרות על סאפ רייסר.

שינוי המתח בגומיה הוא דוגמא לפרטורבציה ממקור חיצוני. תרגול הפרטורבציה הזו מדמה מצב בו גל שמגיע דורש שהיא תשנה בפתאומיות את מיקום מרכז הכובד שלה והגוף כולו כולל הברך המשתקמת צריכים להגיב בהתאם.

עצימת עיניים היא דוגמא לפרטורבציה ממקור פנימי כאשר היא מקשה על מערכת שיווי המשקל לתפקד וגורמת ליותר "טעויות" בשמירה על הייצוב של הגלשן ובהתאם לכך תגובות מתאימות על מנת לשמור על היציבות עליו.

בכל שאלה בנושא או בכלל אתם מוזמנים ליצור קשר. רוצים להתרשם גם משיקום כתף? כנסו ללינק.


bottom of page