top of page

על כאבים בזמן ריצה

אין רץ שלא חווה מידי פעם כאב בזמן הריצה. מה צריך להיות היחס שלנו לכאבים אלו? איך נדע מתי כאב מעיד לנו על נזק שקורה ברגעים אלה לגוף ומתי הוא רק מעיד על עומס?

אז האמת היא שאין דרך וודאית לדעת ולמיטב ידיעתי גם אין מחקר שהצליח לענות על השאלה הזאת ואם מישהו מכיר כזה אני ממש אשמח שיספר לי עליו :) אבל עד אז אני משתמש בידע וההבנה של הפיזיולוגיה של הגוף שלנו בכדי לנסח למטופלים שלי כללי אצבע בכדי להתייחס לכאבים המופיעים במהלך ריצה בצורה מחושבת.

בהתייחסות לכאב אני נותן דגש על מה שקורה בזמן הריצה ומה קורה אחרי הריצה. בזמן הריצה ישנם שלושה קריטריונים להם נשים לב. במידה והכאב שמופיע עונה לאחד מהם אני מנחה להפסיק את האימון או להוריד עומס (הורדת קצב/מעבר להליכה):

כאב חמור – זה אולי המאפיין הכי ברור ואינטואטיבי, כאב בעוצמה חזקה הוא אות אזהרה מאד ברור עבורנו לכך שעלול להיווצר נזק. כאב שמשנה את תבנית הריצה – במידה ואינכם מצליחים לרוץ בצורה בה אתם רגילים לרוץ, כמו לדוגמא צליעה קטנה או קיצור צעד, זהו סימן אזהרה מהגוף שלכם. כאב שהולך ונבנה – הכוונה לכאב שאינו נשאר בעוצמה קבועה, אלא ככל שאנו מתקדמים בריצה הוא הולך וגובר. כאב שכזה עלול להעיד על נזק שקורה ברגעים אלו בגופנו.

כמובן שגם במידה והכאב עונה על אחד מהקריטריונים זה לא הכרחי שנגרם נזק, אלא מדובר פשוט רק על סימן אזהרה שאנחנו צריכים להתייחס אליו מבחינת עומס האימון. במידה והכאב אותו אתם מרגישים במהלך הריצה לא עונה על אף אחד מהקריטריונים האלה סביר שלא מדובר על נזק שקורה באותם הרגעים לגוף, אלא כאב שנובע מהעומס באותו הזמן. אך גם אם רק מדובר על עומס המפיק כאב ייתכן שהעומס הזה לאורך זמן ייצור פציעה. לכן חשוב לשים לב מה קורה לאחר הריצה.

כולנו מכירים את כאבי השרירים שמופיעים פעמים רבות לאחר אימון משמעותי ואנו יודעים שלרוב אין בעיה איתם והם יחלפו במהרה ואנחנו רק נצא חזקים יותר. לעומתם, במידה והופיע לנו כאב בריצה ולאחר מכן אותו כאב מופיע בצורה חדה גם במנוחה או בפעולות פשוטות ללא עומס אז צריכה להידלק לנו נורת אזהרה. עלינו לבחון את עומס האימונים שלנו, לשים לב האם הכאב חוזר שוב באימון הבא ולהגיב בהתאם. לסיכום, אני יודע שישנם רצים שלא יתחברו לכללי האצבע שלי וירגישו שהם מגבילים אותם יותר מידי. אדגיש שמטרת הכללים היא לא ליצור חוקים נוקשים, אלא ליצור דרך לביקורת וניטור הכאבים המופיעים בזמן הריצה, דווקא בכדי שנוכל להמשיך להתאמן עם הכאבים אך במקביל נתייחס אליהם בצורה מחושבת.

צאו לרוץ! רק תקשיבו לגוף שלכם ותתייחסו לסימנים שהוא נותן לכם :)

bottom of page