top of page

דלקת - אויבת או חברת אמת?


"יש לי דלקת בקרסול ואני ממש לא רוצה להפסיד עוד אימון", אמר בקול מדוכדך, "אני אקח כדורים יומיים שלושה שאוכל לחזור לרוץ כבר". רבים מאיתנו כבר היו במצב דומה, ואם לא בגלל הסיבה הזו אז אולי בכדי לחזור לעבודה בהקדם או להצליח לעמוד על הרגליים ולארח בחג. אז האמת שאנחנו לא לבד, כיום כל כך הרבה אנשים לוקחים כדורים נוגדי דלקת בכדי להתגבר על האויבת מספר אחת. האמת שזה די ברור, בעולם מוצף במסרים מפוצצים כמו "למה לסבול מכאבים כשאפשר לקחת #####", כולנו רוצים את תרופת הפלא. אז היום אספר לכם קצת על האויבת הגדולה לה אנו קוראים בשם המפחיד דלקת.

הדלקת היא תהליך המופעל ע"י מערכת החיסון שלנו על מנת לרפא רקמה שנפגעה בגופינו. מערכת החיסון מזהה את הפגיעה ושולחת תאים שאוספים פסולת מאזור הפגיעה, היא גם מגבירה את זרימת הדם שלוקח את הפסולת שנאספה ומביא חומרי בנייה חדשים, ולמורת רוחנו היא גם הופכת את האזור לכאוב ורגיש בכדי שלא נעמיס עליו. אפשר לדמות את זה למצב בו גשר נפגע לאחר רעידת אדמה, הרשויות מיד יזרימו משאיות לפנות את הפסולת ולהביא במקומה חומרי בנייה חדשים בכדי לתקן את הגשר ובינתיים יודיעו לכולם לא להשתמש באותו גשר או לפחות לעשות בו שימוש מוגבל.

אתם קולטים? דלקת זו בעצם הדרך של הגוף לרפא את עצמו. גם אני כשגיליתי זאת לראשונה הייתי בשוק! "אבל דלקת זה מסוכן וכואב ואיך זה יכול להיות בכלל?" זה מה שעבר לי בראש. אני חושב שהתפיסה המוטעת שיש לרובינו לגבי דלקת נובעת מהמונח המפחיד "דלקת ריאות" או "דלקת גרון", בהן מדובר על התרבות חיידקים באזור מסוים וצריך לקחת אנטיביוטיקה (נגד החיידקים) ולא נוגדי דלקת.

כדורים נוגדי הדלקת מתערבים בתהליך הדלקתי ומעכבים אותו.

התוצאה היא פחות דלקת, פחות כאבים! אבל אם יש פחות דלקת אז איך אותו שריר שנפגע יחלים? למזלנו הגוף שלנו במקרים רבים מצליח להשלים את מלאכת הבנייה בהצלחה בכל זאת. הבעיה היא שלפעמים לא... ואז לאחר שכבר מספר ימים לקחנו כדורים ואנחנו מרגישים טוב כי אין כאבים, כשנעמיס שוב על אותו שריר נחזור על אותה פגיעה, פעמים רבות אף בחומרה רבה יותר.

לסיכום אין בכוונתי לומר שאסור לקחת נוגדי דלקת, אך חשוב לדעת שהדלקת אינה אויבת אלא חברת אמת שמטרתה לרפא אותנו. במידה וניתן לתהליך הדלקתי לעשות את המוטל עליו תוך הורדת עומס וחזרה הדרגתית לפעילות נחלים בצורה המיטבית מהפגיעה. במידה ואנו רואים שהכאבים נמשכים זמן רב או הולכים וחוזרים מומלץ להיוועץ בפיזיותרפיסט בהקדם בכדי שנוכל לחזור למיטבנו במהרה.

שאלות בנושא יתקבלו בשמחה!

דדי שיין לומברוסו

פיזיותרפיסט BPT

טיפול אורתופדי ופציעות ספורט

bottom of page